Flitsende wagen of autodelen?De Belg wil vooral geen gedoe.

ComboLife

 

  • 8 op 10 Belgen verkiest een praktische wagen boven een ‘flitsende’ auto
  • 7 op 10 Belgen beseft dat autodelen een goede manier is om de ecologische voetafdruk te verkleinen
  • Probleem: 67% vindt het te veel gedoe.
  • Opel start co-carring proefproject op buurtniveau in Antwerpen en Nijvel om een eerste barrière weg te nemen 
  •  

    Kontich, 13 september 2018 - Gedoe schrikt af, gemak trekt aan, óók als je een wagen kiest. Dat blijkt uit onderzoek dat Opel door een onafhankelijk onderzoeksbureau heeft laten uitvoeren bij 1.000 Belgen*. Het blijkt dat 8 op 10 Belgen een praktische wagen verkiest boven een ‘flitsende’ auto. Functionaliteit gaat boven alles, en het is dat streven naar gemak dat ervoor zorgt dat de gemiddelde Belg, vooral buiten de steden, nog niet staat te springen voor initiatieven als autodelen. Iedereen beseft wel dat we anders moeten gaan kijken naar mobiliteit, maar in het algemeen associëren we autodelen nog te vaak met rompslomp en onzekerheid. “Terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn,” verklaart Sarah Timmermans, Managing Director Opel Belgium. “Autodelen is een van de toekomst-denkpistes die we actief bekijken. De autosector zal manieren moeten vinden om de gebruikers voor dit soort initiatieven warm te maken”. Daarom start Opel deze maand met een kleinschalig autodeelproefproject tussen buren. Gedurende twee maanden krijgen drie gezinnen uit een buurt in Antwerpen-Berchem en een buurt in Nijvel telkens één Opel Combo Life ter beschikking die ze onderling mogen gebruiken. “Op die manier nemen we een belangrijke barrière alvast weg: je deelt je auto immers met mensen die je al kent”, verklaart Timmermans.

     

    Functionaliteit boven alles

    Het onderzoek wijst uit dat meer dan 8 op 10 Belgen een praktische wagen boven een ‘flitsende’ wagen verkiest. Gemak staat centraal en dat uit zich ook in de beschrijving van de ideale wagen. Voor de Belg is dat een auto die weinig verbruikt (48%), rijcomfort biedt (47%) en veilig is (44%). Technologische snufjes die het comfort verhogen, zijn daarbij zeer welkom. Zo blijkt dat 6 op 10 Belgen bij de aankoop van een nieuwe wagen resoluut zou gaan voor een camera en parkeersensoren en dat liefst aan voor-, achter- én zijkanten.

    Park-assist is met andere woorden niet meer weg te denken uit het lijstje van noodzakelijke functionaliteiten voor een nieuwe wagen. Daarnaast scoort een auto die automatisch stopt in gevaarlijke situaties ook goed. Voor 47% van de Belgen behoort dit immers bij de musts voor hun volgende wagen. Een mooi design (14%), state-of-the art software (5%), de kleur (2%) of een goede muziekinstallatie (2%) doen er dan weer heel wat minder toe.

     

    Belg heeft duwtje in de rug nodig om autogebruik aan te passen

    Zo goed als alle Belgen met een rijbewijs hebben thuis ook een auto op de oprit staan. 34% van de Belgische gezinnen twee of meer auto’s, en dan gaat het vooral om gezinnen met inwonende kinderen. Zij geven dubbel (56%) zo vaak aan twee auto’s of meer te hebben dan personen zonder inwonende kinderen (25%). We wéten dat het tijd wordt om ons autogebruik aan te passen maar het is niet altijd even gemakkelijk om de daad bij het woord te voeren. 58% geeft toe de wagen te nemen wanneer hij of zij even snel naar de winkel moet en tegelijk voelt 35% van de Belgen zich wel eens schuldig over hoe vaak ze met de auto rijden.

    Wat is volgens de Belg de oplossing? 7 op 10 beseft dat autodelen een goede manier is om je ecologische voetafdruk te verkleinen. Toch maakt minder dan 1 op 10 Belgen (7%) er gebruik van. Eén van de voornaamste redenen is het gevoel van ‘gedoe’ (67%) en dat je niet zeker weet in welke staat je de auto zal aantreffen (66%).

     

    Co-carring proefproject op buurtniveau

    “Het onderzoek toont aan dat de Belg inziet dat het in de toekomst anders moet. Mensen zijn echter gewoontedieren. Zo leert de rondvraag ons dat bijna 1 op 2 Belgen (46%) als op dit moment hun wagen stuk ging, gewoon weer dezelfde zou kopen. Mensen streven naar gemak. ‘Opel wil onderzoeken hoe we de klant van de toekomst kunnen helpen om de stap naar een meer ecologische levensstijl gemakkelijker te maken’ vertelt Sarah Timmermans. Daarom start Opel later deze maand, tijdens de Week van de Mobiliteit, met een co-carring proefproject op buurtniveau.

    “Belgen lenen liever een wagen van iemand die ze kennen zoals familie of vrienden (26%) dan de sprong naar autodelen te wagen (7%). Door een co-carring platform op te starten binnen een buurt, wordt er al een belangrijke angst weggenomen. Je deelt immers een auto met mensen die je wél kent”, verklaart Timmermans. Gedurende twee maanden krijgen drie gezinnen uit telkens twee Belgische buurten (Antwerpen en Nijvel) één Opel Combo Life ter beschikking die ze onderling mogen gebruiken. Die wagen is omwille van zijn flexibiliteit, ruimte én technologische features het meest geschikt voor de no-nonsense insteek van dit project. Voor de planning en tijdsregistratie van de wagen maken we gebruik van de handige app Stapp.in. “Tijdens het proefproject gaan we het gebruik van de wagen in kaart brengen, om na te gaan of we het gemak voor de gebruikers nog kunnen verhogen”.

     

    *Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Opel tussen 9 augustus 2018 en 17 augustus 2018 bij 1.000 Belgen. De maximale foutenmarge bij 1.000 Belgen bedraagt 3,02%.

     

    Klik hier en stel nu uw Combo Life samen!