BlueInjection Technologie

Bekijk video

WAT IS DE OPEL BLUEINJECTION TECHNOLOGIE?

BlueInjection is de baanbrekende SCR dieseltechnologie van Opel die gebruik maakt van AdBlue®* om de uitstoot van stikstofoxide tot een minimum te verlagen, waardoor diesel rijden aanzienlijk schoner wordt. 

 

*AdBlue® is een gedepondeerd handelsmerk van Verband der Automobilindustrie e.V.

WAT GOED IS VOOR HET MILIEU, IS GOED VOOR U.

Wanneer u kiest voor een dieselmotor die gebruik maakt van BlueInjection-technologie helpt u daadwerkelijk om de uitstoot van schadelijke stikstofoxide te beperken en zo uw ecologische voetafdruk te verkleinen.

Vorige
  • WANNEER MOET U BIJVULLEN?

    Wanneer de motor is uitgerust met de BlueInjection technologie dient u ongeveer om de 4.000 tot 6.500 km AdBlue® bij te vullen afhankelijk van het type auto, de motor en uw rijstijl. Een lampje in het dashboard geef duidelijk aan wanneer het tijd wordt om bij te vullen.

  • HOE VULT U ADBLUE® BIJ?

    U kunt heel gemakkelijk zelf AdBlue® bijvullen, maar u kunt het desgewenst ook door uw Opel Verdeler laten verzorgen.

Volgende
Vorige
  • WANNEER BIJVULLEN?

  • HOE BIJVULLEN?

Volgende

DE VAAKST GESTELDE VRAGEN OVER BLUEINJECTION EN ADBLUE®.

Wat is AdBlue®?

AdBlue® (ook Diesel Exhaust Fluid genoemd) is een kleurloze, geurloze, zuivere en niet-giftige vloeitstof die zuiver uit 32,5% syntethisch ureum en 67,5% water bestaat.
Aangezien water het hoofdbestanddeel is, bevriest het bij -11°C (een concentratie van 32,5% is het laagste vriespunt van een ureum-wateroplossing). Om de auto onder alle omstandigheden te doen functioneren, zijn alle AdBlue®-reservoirs voorzien van een verwarming die voldoende vloeistof ontdooit voor de emissiereductie.

Wat houdt de SCR technologie in?

SCR betekent "Selective Catalytic Reduction". Het is een technologie die gebruikt wordt om de uitstoot van stikstofoxide (NOx) door dieselmotoren te beperken. Dit gebeurt door AdBlue®, een oplossing van 32% synthetisch ureum in gedemineraliseerd water, direct in het uitlaatsysteem te injecteren. Bij verhitting door de hete uitlaatgassen komt uit de AdBlue® ammoniak (NH3) vrij, dat reageert met de stikstofoxide (NO en NO2, die vervolgens in de katalysator worden omgezet; in onschadelijke stikstof (N2) en waterdamp (H2O).

Zijn er alternatieven voor de SCR-technologie?

SCR-technologieën zijn momenteel de verst gevorderde in de evolutie naar toekomstige emissievereisten. Daarom heeft Opel beslist om BlueInjection (Opel´s SCR-technologie) toe te passen op zijn volledige dieselgamma vanaf 2018.

Wat gebeurt er als ik niet bijvul?

Als de AdBlue®-tank leeg raakt, zal de auto niet meer starten nadat hij werd stilgelegd! Dit is geen fout, maar een wettelijke vereiste voor het systeem.
Als dit stadium wordt bereikt, moet het systeem helemaal worden bijgevuld voordat de auto weer gestart kan worden.

Waar moet ik op letten wanneer ik AdBlue® koop?
  • Eerst en vooral moet u letten op het AdBlue®-handelsmerk en de ISO-norm 22241-1 evenals de vermelding DIN 70070.
  • We raden u ook ten stelligste aan om flessen en bussen te kopen met een gesloten aansluiting op de vulopening (meestal met een op te schroeven adapter). Zo verkleint u het risico op morsen.
  • Aangezien AdBlue® een beperkte houdbaarheid heeft, controleert u best de vervaldatum voor u bijvult.
AdBlue® wordt al langer gebruikt in bedrijfsvoertuigen. Kan ik dan geen AdBlue® bijvullen bij een pompstation voor vrachtwagens?

We raden u af om AdBlue® bij te vullen met behulp van de pompen voor bedrijfsvoertuigen (vrachtwagens en bussen) die u in talrijke pompstations vindt, omdat het debiet te hoog is voor een personenwagen. Bovendien moeten de meeste vrachtwagentuiten ontgrendeld worden met een magneet in de vulopening van het voertuig, iets wat in geen enkele personenwagen van Opel aanwezig is.


Het goede nieuws is dat er steeds meer pompstations zijn in Europa die lagedebiet-AdBlue®-pompen voor personenwagens hebben. Bijvullen met zo'n pomp is net zo gemakkelijk als diesel tanken.Bij de meeste vrachtwagens dient bovendien de vulmond ontgrendeld te worden via een magneet in de vulopening, die in Opel personenauto's niet aanwezig is.

Wat moet ik doen als ik AdBlue® mors op mijn auto en/of kleren?

Als er kleine hoeveelheden AdBlue® in contact komen met de lak van de auto, bijvoorbeeld, veeg het koetswerk dan schoon en spoel de zone desnoods af met water.
Als u AdBlue® morst op uw kleren en/of handen, spoel dan gewoon grondig met zuiver water.

Is het mogelijk om een grotere AdBlue® tank te laten installeren?

Opel biedt deze mogelijkheid niet. Er is voor elk type auto slechts één maat tank, die speciaal ontworpen is met het oog op efficiëntie en gewichtsbeperkingen.

Wie fabriceert AdBlue®?

AdBlue® is een geregistreerd handelsmerk van de VDA, waarvoor General Motors (het moederbedrijf van Opel) een wereldwijde licentie heeft voor al zijn merken. Het wordt gefabriceerd door chemiebedrijven en enkel licentiehoudende fabrikanten en verdelers mogen de naam AdBlue® gebruiken.

DIT KAN INTERESSANT ZIJN VOOR U:

Close

  • De bijvulopening bevindt zich naast de dieseltankvulopening (of achter een opening in de achterbumper in het geval van de Antara).
  • De vuldop heeft een kleur en kan met de hand worden geopend.
  • U kunt bijvullen met behulp van alle voor personenwagens geschikte flessen en tuiten die u in talrijke pompstations en winkels vindt. U kunt ook gebruik maken van de AdBlue®-pomp die u in sommige pompstations vindt en die speciaal ontwikkeld werden voor personenwagens. Gebruik geen AdBlue®-pompen voor bestel- of vrachtwagens.
  • U kunt zelf bijvullen dankzij het ruime assortiment aan flessen beschikbaar in de handel. Natuurlijk kunt u ook gewoon uw Opel Verdeler de tank laten bijvullen.
  • Als er kleine hoeveelheden AdBlue® in contact komen met de lak van de auto, veeg het koetswerk dan schoon en spoel desnoods af met water.
Close

Elke AdBlue®-tank is uitgerust met sensoren die een reeks boodschappen triggeren wanneer het peil onder een bepaald niveau zakt.

 

Er zijn drie intervallen:

  • Wanneer het resterende rijbereik = 2.400 km (of minder, afhankelijk van het verbruik) - er verschijnt kortstondig een waarschuwingslampje op uw boordcomputer.
  • Wanneer het resterende rijbereik < 1.750 km - er verschijnt een waarschuwingslampje en dat licht op telkens uw het contact aanzet.
  • Wanneer het resterende rijbereik = 900 km – het waarschuwingslampje blijft knipperen tot u het reservoir bijvult.

 

Opgelet! Als de AdBlue®-tank leeg is, moet het systeem volledig worden bijgevuld voordat u de auto opnieuw kunt starten.

Close

  • De innovatieve SCR (Selective Catalytic Reduction) technologie: BlueInjection maakt deel uit van Opel´s uitlaatgassennabehandelingssysteem.
  • De BlueInjection-technologie injecteert AdBlue® rechtstreeks in de uitlaatpijp, waar een chemische reactie ontstaat die schadelijke stikstofoxides reduceert door ze om te zetten in stikstof en waterdamp, die onschadelijk zijn voor het milieu.
  • AdBlue® is een zuivere, niet-giftige, niet-ontvlambare en geurloze vloeistof die louter uit 32,5% ureum en 67,5% water bestaat.