WAT IS DE OPEL BLUEINJECTION TECHNOLOGIE?

BlueInjection is de baanbrekende SCR dieseltechnologie van Opel die gebruik maakt van AdBlue®* om de uitstoot van stikstofoxide tot een minimum te verlagen, waardoor diesel rijden aanzienlijk schoner wordt.

 

*AdBlue® is een gedepondeerd handelsmerk van Verband der Automobilindustrie e.V.

WAT GOED IS VOOR HET MILIEU, IS GOED VOOR U.

Wanneer u kiest voor een dieselmotor die gebruik maakt van BlueInjection-technologie helpt u daadwerkelijk om de uitstoot van schadelijke stikstofoxide te beperken en zo uw ecologische voetafdruk te verkleinen.

Vorige
  • WANNEER MOET U BIJVULLEN?

    Wanneer de motor is uitgerust met de BlueInjection technologie dient u ongeveer om de 4.000 tot 6.500 km AdBlue® bij te vullen afhankelijk van het type auto, de motor en uw rijstijl. Een lampje in het dashboard geef duidelijk aan wanneer het tijd wordt om bij te vullen.

  • HOE VULT U ADBLUE® BIJ?

    U kunt heel gemakkelijk zelf AdBlue® bijvullen, maar u kunt het desgewenst ook door uw Opel Verdeler laten verzorgen.

Volgende
Vorige
  • WANNEER BIJVULLEN?

  • HOE BIJVULLEN?

Volgende

BEDRIJFSWAGEN MET BLUEINJECTION.

MOVANO

Configurator Van
Configurator Combi

DE MEEST GESTELDE VRAGEN OVER BLUEINJECTION EN ADBLUE®.

Wat is AdBlue®?

AdBlue® (ook Diesel Exhaust Fluid genoemd) is een kleurloze, geurloze, zuivere en niet-giftige vloeitstof die zuiver uit 32,5% syntethisch ureum en 67,5% water bestaat.
Aangezien water het hoofdbestanddeel is, bevriest het bij -11°C (een concentratie van 32,5% is het laagste vriespunt van een ureum-wateroplossing). Om de auto onder alle omstandigheden te doen functioneren, zijn alle AdBlue®-reservoirs voorzien van een verwarming die voldoende vloeistof ontdooit voor de emissiereductie.

Wat houdt de SCR-technologie in?

SCR betekent "Selective Catalytic Reduction". Het is een technologie die gebruikt wordt om de uitstoot van stikstofoxide (NOx) door dieselmotoren te beperken. Dit gebeurt door AdBlue®, een oplossing van 32% synthetisch ureum in gedemineraliseerd water, direct in het uitlaatsysteem te injecteren. Bij verhitting door de hete uitlaatgassen komt uit de AdBlue® ammoniak (NH3) vrij, dat reageert met de stikstofoxide (NO en NO2, die vervolgens in de katalysator worden omgezet; in onschadelijke stikstof (N2) en waterdamp (H2O).

Zijn er alternatieven voor de SCR-technologie?

SCR technologieën zijn momenteel de verst gevorderde in de evolutie naar toekomstige emissievereisten. Daarom heeft Opel beslist om BlueInjection (Opel's SCR-technologie) toe te passen op zijn volledige dieselgamma vanaf 2018.

Wat gebeurt er als ik niet bijvul?

ls de AdBlue®-tank leeg raakt, zal de auto niet meer starten nadat hij werd stilgelegd! Dit is geen fout, maar een wettelijke vereiste voor het systeem.
Als dit stadium wordt bereikt, moet het systeem met tenminste 10l worden bijgevuld voordat de auto weer gestart kan worden.

Waar moet ik op letten wanneer ik AdBlue® koop?
  • Eerst en vooral moet u letten op het AdBlue®-handelsmerk en de ISO-norm 22241-1 evenals de vermelding DIN 70070.
  • We raden u ook ten stelligste aan om flessen en bussen te kopen met een gesloten aansluiting op de vulopening (meestal met een op te schroeven adapter). Zo verkleint u het risico op morsen.
  • Aangezien AdBlue® een beperkte houdbaarheid heeft, controleert u best de vervaldatum voor u bijvult.
Kan ik AdBlue® bijvullen bij een pompstation voor vrachtwagens?

Ja. U kunt bij de pompstations voor commerciële voertuigen uw AdBlue® bijvullen.

Wat moet ik doen als ik AdBlue® mors op mijn auto en/of kleren?

Als er kleine hoeveelheden AdBlue® in contact komen met de lak van de auto, bijvoorbeeld, veeg het koetswerk dan schoon en spoel de zone desnoods af met water.
Als u AdBlue® morst op uw kleren en/of handen, spoel dan gewoon grondig met zuiver water.

Is het mogelijk om een grotere AdBlue® tank te laten installeren?

Opel biedt deze mogelijkheid niet. Er is voor elk type auto slechts één maat tank, die speciaal ontworpen is met het oog op efficiëntie en gewichtsbeperkingen.

Wie fabriceert AdBlue®?

AdBlue® is een geregistreerd handelsmerk van de VDA, waarvoor General Motors (het moederbedrijf van Opel) een wereldwijde licentie heeft voor al zijn merken. Het wordt gefabriceerd door chemiebedrijven en enkel licentiehoudende fabrikanten en verdelers mogen de naam AdBlue® gebruiken.

Informatie voor onze personenwagens

Heeft u al een Opel Diesel met AdBlue®?

Close

  • De bijvulopening bevindt zicht naast de dieseltankvulopening bij de Vivaro en net achter de bestuurdersdeur bij de Movano.
  • De vuldop heeft een kleur en kan met de hand geopend worden.
  • U kunt gemakkelijk bijvullen bij een van de AdBlue®-pompen voor bedrijfsvoertuigen / personenwagens beschikbaar bij enkele pompstations.
  • U kunt zelf bijvullen dankzij het ruime assortiment aan flessen beschikbaar in de handel. Natuurlijk kunt u ook gewoon uw Opel Verdeler de tank laten bijvullen.
  • Als er kleine hoeveelheden AdBlue® in contact komen met de lak van de auto, veeg het koetswerk dan schoon en spoel desnoods af met water.
Close

Elke AdBlue® tank bevat sensoren die een serie berichten zal ontgrendelen wanneer de vloeistof bijna op is.

Bekijk handleiding voor meer details.

 

Pas op! Wanneer de AdBlue® tank volledig leeg is, heeft het systeem ten minste 10l nodig voordat het commercieel voertuig gestert kan worden. 

  • Bekijk hier de handleiding
Close

  • De innovatieve SCR (Selective Catalytic Reduction) technologie: BlueInjection maakt deel uit van Opel´s uitlaatgassennabehandelingssysteem.
  • De BlueInjection-technologie injecteert AdBlue® rechtstreeks in de uitlaatpijp, waar een chemische reactie ontstaat die schadelijke stikstofoxides reduceert door ze om te zetten in stikstof en waterdamp, die onschadelijk zijn voor het milieu.
  • AdBlue® is een zuivere, niet-giftige, niet-ontvlambare en geurloze vloeistof die louter uit 32,5% ureum en 67,5% water bestaat.