Vorige
  • CONTACT & FAQ

    Je hebt het antwoord op jouw vragen niet gevonden in onze FAQ? Je hebt hulp nodig of bent op zoek naar extra informatie? Aarzel niet om contact met ons op te nemen. Ons service team helpt u graag verder.

     

    Geef ons een seintje

    Lokaal gratis: 080081676

    Tegen lokaal tarief: 027006822

    Internationaal gratis: 80080022334

     

    Stuur ons een e -mail

    opel.customercare@be.gm.com

    Schrijf ons

    Opel

    Prins Boudewijnlaan 24A

    2550 Kontich

    België

Volgende

OPEL ONSTAR FAQ

FAQ


Algemeen

Vanaf wanneer zijn auto's met OnStar beschikbaar?

OnStar wordt beschikbaar op alle modellen van jaargang 2016, en dat in dertien belangrijke Europese landen (België, Duitsland, Frankrijk, Ierland, Italië, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland).

Welke auto's zullen worden uitgerust met OnStar?

OnStar wordt verkrijgbaar op ons volledige gamma personenwagens, van de KARL tot de Insignia.

Hoe kan ik OnStar krijgen?

OnStar zal standaard worden aangeboden op de uitvoeringen Sport, Cosmo en OPC en als optie op de andere. Raadpleeg de configurator om de beschikbaarheid te controleren. Uw concessiehouder zal u uitleggen hoe u de OnStar-services krijgt en hoe u de online diensten activeert bij de aankoop van uw nieuwe Opel.

Hoe kan ik OnStar activeren en gebruiken?

Bij aankoop van een wagen met OnStar dient u zich te registreren en de dienst te activeren. U krijgt dan een e-mail van Opel met daarin een koppeling om de activering te voltooien. Hebt u een tweedehandswagen met OnStar gekocht? Druk dan op de toets Services om contact op te nemen met een adviseur die de service voor u zal configureren. Als u vragen hebt, kunt u steeds op de toets Services drukken om te worden verbonden met een OnStar-operator.

Hoe krijg ik toegang tot mijn OnStar-account?

Zodra uw OnStar-account geconfigureerd is, kunt u deze gebruiken via myOpel.

Zijn alle diensten beschikbaar in alle automodellen?

Sommige diensten zijn mogelijk niet beschikbaar op bepaalde auto's, gelieve de sectie "Beschikbaarheid" te raadplegen voor meer details

Kan ik OnStar in mijn huidige wagen hebben?

OnStar is enkel beschikbaar in de jongste modellen uit het Opel-gamma. OnStar kan niet worden ingebouwd in bestaande auto's.

Kan ik OnStar ook gebruiken in auto's van andere merken?

OnStar is een service die enkel wordt aangeboden aan Opel-klanten.

Hoe kan ik me uitschrijven?

U kunt de OnStar-services op elk moment uitschakelen, ook al hopen we dat u dat niet wenst te doen. U kunt zich online uitschrijven via uw OnStar-account, of u kunt op de toets Services in de wagen drukken en de adviseur om hulp vragen.

Werkt OnStar ook in het buitenland?

Ja, OnStar-diensten zijn beschikbaar in heel Europa. De Wi-Fi-verbinding is landafhankelijk. Gelieve de landenlijst te raadplegen in de sectie "Beschikbaarheid" om te weten waar u over welke diensten en/of dataroaming kunt beschikken.

Worden de ingezamelde gegevens ook verstuurd naar mijn verzekering?

Neen, uw verzekeringsmaatschappij ontvangt geen informatie. Uw gegevens worden enkel gedeeld met derden als u daar toestemming voor geeft.

In welke talen wordt OnStar aangeboden?

OnStar is beschikbaar in 8 talen: Engels, Frans, Duits, Spaans, Italiaans, Nederlands, Pools en Portugees.
Vanaf augustus 2016 komen daar de volgende talen bij: Bulgaars, Tsjechisch, Deens, Fins, Grieks, Hongaars, Noors, Roemeens, Slowaaks, Sloveens en Zweeds. Om uw oproep zo snel mogelijk te kunnen beantwoorden kan het gebeuren dat u eerst in verbinding wordt gebracht met een Engelstalige operator.

Hoe kies ik mijn taal?

Uw OnStar-account wordt ingesteld volgens de taal die u kiest bij inschrijving. U kunt uw accounttaal altijd veranderen door naar de pagina "mijn profiel" te gaan.
De taal die u instelt voor uw infotainmentsysteem bepaalt de taal waarin de OnStar-operator met u communiceert (zie de talen in de bovenstaande vraag). Als er een andere taal geselecteerd wordt, dan wordt u geholpen door een Engelstalige operator.

Kan ik OnStar gratis uittesten?

Ja, bij de aakoop van elke nieuwe auto met Onstar krijgt u een gratis proefperiode van 12 maanden voor de OnStar-diensten.
Er is ook een aparte gratis dataproefperiode voor de Wi-Fi-hotspot. Details vindt u in de sectie "Beschikbaarheid" op de website.

Wanneer start mijn 12 maanden OnStar proefperiode?

Uw proefperiode van 12 maanden (exclusief Wi-Fi-databundel) start op de dag van inschrijving van uw nieuwe voertuig, net als de waarborg.
Er is ook een aparte gratis dataproefperiode voor de Wi-Fi-hotspot. Details vindt u in de sectie "Beschikbaarheid" op de website.

Moet ik in het buitenland bijkomende kosten betalen als ik een OnStar-adviseur opbel?

Als u zich in uw auto bevindt, krijgt u geen kosten aangerekend wanneer u een adviseur opbelt via OnStar.


Prijzen

Moet ik betalen voor de OnStar-diensten?

Als u een wagen met OnStar gebruikt, dient u zich in te schrijven alvorens u van de diensten gebruik kunt maken. Daarna kunt u uw proefperiode van 12 maanden activeren (uitgezonderd wifi). Na afloop van deze proefperiode dient u een abonnement te nemen op OnStar.

Kan ik OnStar gratis uittesten?

Ja, elke nieuwe wagen die met OnStar is uitgerust, geniet een gratis proefperiode van 12 maanden (uitgezonderd wifi). In eerste instantie zal de wifidienst enkel uitgeprobeerd kunnen worden in het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Duitsland. Daarna wordt deze dienst uitgebreid naar de andere landen.

Wanneer begint mijn 12 maanden durende proefperiode?

Uw proefperiode van 12 maanden begint net als uw garantie te lopen op het ogenblik dat u uw nieuwe auto inschrijft.

Hoeveel kost de OnStar-dienst na de eerste 12 maanden?

Na de proefperiode van één jaar betaalt u € 99/jaar indien u de OnStar-diensten wilt blijven gebruiken (exclusief Wi-Fi-datapakketten).
Wi-Fi-datapakketten kosten extra, de prijs wordt later aangekondigd.

Hoeveel kost het om OnStar te bellen vanuit de wagen?

U kunt onbeperkt contact opnemen met OnStar. Er zijn geen extra kosten verbonden aan deze gesprekken.

Moet ik in het buitenland bijkomende kosten betalen als ik een OnStar-adviseur opbel?

Als u zich in uw auto bevindt, krijgt u geen kosten aangerekend wanneer u een adviseur opbelt via OnStar.


Noodgeval

Wat gebeurt er als ik per vergissing op de rode SOS-knop druk?

Het kan gebeuren dat u per ongeluk op de SOS-knop drukt. In dat geval wordt u verbonden met een OnStar-adviseur en kunt u uitleggen dat er geen noodsituatie is.

Wat gebeurt er wanneer ik een ongeval heb in een streek waar mijn gsm weinig of geen netwerk heeft?

De grotere dakantenne die gepaard gaat met OnStar verzekert een sterker signaal dan dat van uw mobiele telefoon, ook als de ontvangst slecht is. In gebieden waar er echter geen dekking is, is OnStar mogelijk niet beschikbaar.

Hoe werkt Hulp bij ongeval?

OnStar voorziet hulp bij ongeval of pech.
Als uw auto gedekt is door Opel Assistance, dan wordt er een professionele pechverhelper uitgestuurd naar waar u zich bevindt. Als uw voertuig niet (meer) gedekt is door Opel Assistance, dan moet u mogelijk een vergoeding betalen aan de pechverhelper.

Kan ik via OnStar een beroep doen op mijn eigen pechdienst?

Met OnStar bieden we onze klanten toegang tot een eersteklas noodhulpdienst, Opel Assistance. Wij kunnen de nodige voertuigdetails en in sommige gevallen uw locatie doorgeven. Momenteel is het niet mogelijk om deze dienst aan te bieden bij andere pechverhelpingsdiensten.

In welke noodgevallen kan OnStar me helpen?

OnStar kan u ter hulp schieten in alle denkbare noodsituaties die u met de auto kunt tegenkomen, of het nu gaat om een ongeval, een medisch noodgeval in de wagen of een ongeval waarvan u getuige bent en dat u wilt aangeven. Een druk op de rode SOS-knop volstaat om onze hulp in te schakelen.

Is OnStar enkel beschikbaar in noodgevallen?

Neen, OnStar omvat veel meer dan louter hulp bij een noodsituatie. U kunt contact opnemen met OnStar via de blauwe Service-toets in de auto of de myOpel/MyVauxhall App. U zoekt het adres van dat nieuwe restaurant, u wilt de waarschuwingslichten van uw auto controleren, u hebt uw auto vergeten te vergrendelen? Wij zijn er om u te helpen, 7 dagen op 7, de klok rond.

Werkt OnStar overal?

OnStar-diensten maken gebruik van draadloze communicatienetwerken en satellietpositioneringssystemen. De grotere dakantenne die gepaard gaat met OnStar biedt een sterker signaal dan dat van uw mobiele telefoon, zodat OnStar beter verbonden blijft met u en uw voertuig, ook als u in een gebied met slechte ontvangst rijdt. In afgelegen gebieden kan het echter gebeuren dat OnStar geen ontvangst heeft en de OnStar-diensten niet beschikbaar zijn.


Wi-Fi

Hoe kan ik een wifi-toestel aansluiten op de wifi-hotspot?

Het is net zo gemakkelijk als verbinding maken met een gewoon Wi-Fi-netwerk.
Eerst drukt u op de privacy-toets en vervolgens selecteert u de Wi-Fi-instellingen op het informatiescherm. U ziet nu de naam van de Wi-Fi-hotspot alsook het paswoord. Laat uw mobiele toestel zoeken naar Wi-Fi-netwerken in de buurt en selecteer de hotspot van uw Opel in de resultatenlijst. Geef het paswoord in. U kunt uw Wi-Fi-instellingen configureren in de auto of via de app.

Ik heb reeds een 3G-/4G-abonnement op mijn gsm. Waarom moet ik extra betalen voor een bijkomend abonnement?

Dankzij de grote dakantenne heeft de wifi-verbinding van OnStar een krachtiger signaal dan uw gsm. Bovendien kunt u maar liefst zeven mobiele toestellen aansluiten in uw wagen, zodat alle inzittenden van de wagen ook gebruik kunnen maken van de wifi-hotspot.

Hoeveel bedragen de roamingkosten (EU)?

Er zijn geen bijkomende kosten voor dataroaming. Gelieve de landenlijst in de sectie "Beschikbaarheid" te consulteren om te zien waar OnStar-diensten en -data beschikbaar zijn.

Kan ik de wifi-hotspot uitschakelen?

Ja, als u dat wenst. U kunt de Wi-Fi-hotspot uitschakelen door de OnStar-operator te bellen, door gebruik te maken van de myOpel App of via uw OnStar-account

Ik heb net een nieuwe Opel besteld, heeft die Wi-Fi?

Ja. Als er Wi-Fi beschikbaar is in uw land, dan kunt u ervoor kiezen om de Wi-Fi te activeren op het moment dat u OnStar activeert voor uw nieuwe Opel. Klik hier voor meer informatie.

OnStar is reeds geactiveerd in mijn auto, hoe bekom ik Wi-Fi?

Als er Wi-Fi beschikbaar is, log dan in met uw myOpel/OnStar-account. Ga naar "Pakketten" en klik op Activeer pakket. U wordt nu gevraagd om bijkomende informatie te geven en de voorwaarden te accepteren van de mobielenetwerkoperator die de datapakketten levert. U kunt met 7 toestellen gebruikmaken van de Wi-Fi in uw auto.


Smartphone App

Voor welke mobiele toestellen is de myOpel-app beschikbaar?

De myOpel-app is beschikbaar voor Android- en iOS-toestellen.

Hoe kan ik de myOpel-app downloaden en installeren?

De myOpel-app kan gedownload worden via Google Play Store en Apple Appstore.


Bijstand na diefstal

Wie is gemachtigd om het ontstekingsblok te activeren?

De OnStar-adviseur kan het ontstekingsblok activeren zodra de wagen als gestolen is opgegeven.


Voertuigdiagnose

Er licht een dashboardverklikker op. Kan OnStar me vertellen waar het om gaat en welke stappen ik moet ondernemen?

Ja. Druk op de toets Services: een OnStar-medewerker kan de voornaamste systemen in uw auto aan een diagnose onderwerpen, zelfs terwijl u aan het rijden bent.


Bestemmingen downloaden

Mijn Opel is niet uitgerust met een geïntegreerd navigatiesysteem. Kan ik toch de functie Bestemming downloaden gebruiken?

Neen. De Bestemming downloaden-functie vereist de aanwezigheid van een fabrieksgemonteerd navigatiesysteem en de bijhorende kaartgegevens.

Hoe werkt de functie Bestemming downloaden?

Druk op de toets Services en specifieer uw Point of Interest of bestemmingsadres. De adviseur verstuurt het adres naar het geïntegreerde navigatiesysteem. Het adres wordt weergegeven zodra de adviseur inhaakt. Kies het adres en het navigatiesysteem geeft u de route aan.


Security & Databescherming

Hoe voorkomt Opel/GM dat het infotainmentsysteem in de auto kwetsbaar is en kans loopt om gehackt te worden gezien de algemene kwestie rondom cyberbeveiliging?

De veiligheid en beveiliging van onze klanten is voor ons het allerbelangrijkste. Wij ondernemen daarom op verschillende manieren actie om de veiligheid te garanderen bij het gebruik van geintegreerde- of verbonden systemen. We monitoren, identificeren en analyseren mogelijke bedreigingen en maken systemen die geüpdatet kunnen worden met verbeterde beveiliging zodra er potentiele bedreigingen zich voordoen.

 

Cyberbeveiliging is een wereldwijde kwestie die vrijwel iedereen aangaat. General Motors was het eerste bedrijf dat aan het begin van de zomer in 2014 een Chief Product Cybersecurity Officer aanstelde, namelijk Jeff Massimilla. Jeff lijdt een wereldwijd team van specialisten verspreid over allerlei specialismen op het gebied van beveiliging om vanuit diverse perspectieven het risico op ongewenste toegang tot voertuigen en persoonsgegevens zo veel mogelijk te beperken.

Welke (persoonlijke) gegevens worden gedeeld met OnStar en voor welke doeleinden?

OnStar verzamelt enkel persoonlijke gegevens om u te kunnen identificeren of u te helpen door middel van de diensten in uw abonnement.

Kan ik voorkomen dat OnStar mijn gegevens gebruikt?

OnStar deelt uw gegevens nooit met derden zonder uw toestemming.

Kan OnStar me volgen en weten waar ik ben?

OnStar volgt u niet. U bepaalt zelf wanneer u uw locatie wenst te delen met OnStar. Uw locatie wordt niet meegedeeld wanneer u de toets 'Privacy' activeert. Als u uw keuze wil veranderen, volstaat het om opnieuw op de toets 'Privacy' te drukken om uw locatie te delen met de diensten van OnStar. In noodgevallen kunnen we echter van deze vertrouwelijkheidsregels afwijken om uw leven te beschermen.

Welke gegevens worden verzameld?

OnStar verzamelt enkel de gegevens die u met ons deelt om u uw abonnementsdiensten te kunnen leveren.

- Klantgegevens zoals de naam, het adres en het e-mailadres, veiligheidsgegevens zoals de pincode en noodgegevens (als er bij een ongeval contact moet worden opgenomen met een familielid).
- Autogegevens zoals de kilometerstand, de bandenspanning, de staat van de olie, het brandstofpeil, diagnosegegevens.
- De locatie van de wagen om de bestemming te kunnen downloaden en u te kunnen helpen bij diefstal of noodsituaties.

Kan ik bepalen welke gegevens mogen worden ingezameld?

Ja, dat is mogelijk. Op het moment van uw inschrijving vragen we u om enkele basisgegevens met ons te delen zodat het voor ons mogelijk en legaal is om onze diensten aan te bieden. U wil misschien bijkomende gegevens met ons delen (zoals de naam van een persoon die we moeten opbellen in noodgevallen), en dat zowel onmiddellijk als later.

Hoe worden deze gegevens gebruikt?

De gegevens die OnStar verzamelt, worden enkel gebruikt om u de diensten te leveren waarop u zich hebt geabonneerd. Deze gegevens worden nooit zonder uw toestemming doorgegeven aan derden.

Hoe worden deze gegevens gebruikt?

De gegevens die OnStar verzamelt, worden enkel gebruikt om u de diensten te leveren waarop u zich hebt geabonneerd. Deze gegevens worden nooit zonder uw toestemming doorgegeven aan derden.

Worden de gegevens gedeeld met andere landen?

Alle gegevens van de OnStar-services worden bewaard op servers in Duitsland en blijven binnen Europa. Het kan gebeuren dat bepaalde van uw gegevens worden overgezet naar servers in de Verenigde Staten voor facturatie- en betalingsdoeleinden. Meer informatie hierover vindt u in het Vertrouwelijkheidshandvest.