Zafira Tourer

Verklaring naar aanleiding van beweringen tijdens het VRT-journaal

Verklaring naar aanleiding van beweringen tijdens het VRT-journaal, België

Rüsselsheim. Opel verwerpt onmiskenbaar de bewering van het VRT-journaal dat distributeurs van Opel de software in de Zafira Tourer 1,6-liter dieselmotor hebben aangepast waardoor die wagens een ander uitstootprofiel zouden hebben gekregen. De aangehaalde service-update 15-P-044 heeft niets te maken met het wijzigen van uitstootniveaus. Ook zijn er in 2015 geen andere terugroepacties geweest om uitstootwaarden te verbeteren. Service-update 15-P-044 werd besproken met de Duitse typegoedkeuringsinstantie KBA.

Het testen van de uitstoot van voertuigen is zeer complex. De data van “Emissions Analytics” verschaft ons niet voldoende informatie over, bijvoorbeeld, hoe zij de NEDC-test hebben uitgevoerd, en hun RDE-tests om hun resultaten ten volle te begrijpen. We hebben ook meer informatie nodig over het verleden van de testwagen zelf. “Emissions Analytics” geeft in hun rapport toe dat hun tests mogelijk afwijken van de gereglementeerde tests.

Zoals we de voorbije maanden al vele keren hebben benadrukt, bevestigen we opnieuw dat we geen software gebruiken die herkent wanneer een wagen een uitstoottest ondergaat. Bovendien maakte Opel in december bekend dat het vrijwillig de volgende stap zet om te voldoen aan toekomstige uitstootrichtlijnen, zowel voor CO2 als NOx. Vanaf het midden van de zomer van 2016 zullen naast de officiële informatie over brandstofverbruik en CO2-uitstoot ook de brandstofverbruikcijfers volgens de WLTP-cyclus (“Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure”) worden gepubliceerd. Ingenieurs van Opel zijn daarnaast recent gestart met een initiatief voor de implementatie van verbeteringen van de NOx-uitstoot van diesels met SCR-systeem (selectieve katalytische reductie). Het gaat om een vrijwillige en vroegtijdige verbetering in de richting van de zogenaamde RDE-reglementering (Real Driving Emissions) die van kracht wordt in 2017. Opel richt zich op de klant en op het verzekeren van duidelijkheid en transparantie.