Veilig vertrekken? Banden checken!Ze regelmatig controleren, is zeker geen overbodige luxe!

Banden-Pneus

We vertellen je wellicht niks nieuws, als we zeggen dat de staat van je banden heel wat invloed heeft op je wegligging. Slijtage, een verkeerde profieldiepte of onvoldoende bandenspanning, kan zelfs ronduit gevaarlijke situaties opleveren. Je verbruikt bovendien onnodig veel brandstof, wanneer de banden niet in orde zijn. Ze regelmatig controleren, is dus zeker geen overbodige luxe!

De juiste bandenspanning: veiliger en zuiniger

Omdat uit je banden voortdurend kleine hoeveelheden lucht ontsnappen, is het belangrijk dat je maandelijks even checkt of de spanning nog wel goed zit. Maar let op wanneer je de bandenspanning verhoogt, want te veel druk is ook niet goed.

Een lage bandenspanning kan je banden vervormen, is nefast voor je wegligging én jaagt het verbruik de hoogte in. Een te hoge bandenspanning daarentegen, doet de grip afnemen en kan leiden tot een klapband. Redenen genoeg om de spanning in het oog te houden, niet?

Banden-Pneus-Adam

Controleer zelf de bandenspanning

Rijd je met een nieuwe auto, die pas na 2014 van de fabrieksband rolde? Dan is hij voorzien van een systeem dat de bandenspanning automatisch in de gaten houdt en je waarschuwt wanneer er iets mis is. Je banden weer op spanning brengen, zal de auto nog niet voor jou doen. Maar gelukkig kan je dat bijzonder makkelijk zelf, met deze eenvoudige stappen.

  1. Wat is eigenlijk de juiste bandenspanning? Dat hangt af van je auto- en bandentype. Je vindt de exacte waardes terug in het instructieboekje van je auto, aan de binnenzijde van de bestuurdersdeur of op het tankklepje.
  2. Controleer de spanning wanneer de banden koud zijn. Zorg er dus voor dat je die dag nog maar enkele kilometers hebt afgelegd, liefst aan een trage snelheid.
  3. Stel de bandenpomp in op de gewenste spanning. Hou er rekening mee dat een volgeladen wagen, wanneer je bijvoorbeeld op vakantie vertrekt, een andere spanning vereist dan een wagen zonder bagage.
  4. Draai het ventieldopje los en sluit de bandenpomp aan. Druk de pomp net zolang tegen het ventiel, tot je een biep hoort. Dan is de gewenste spanning bereikt. Vergeet het dopje niet terug op je ventiel te draaien.

Bandenslijtage en profieldiepte

Wanneer je banden verslijten, vermindert hun profieldiepte. Minder profiel, betekent minder afvoer van regenwater en dus meer risico op aquaplaning en slippartijen. Bovendien maken versleten banden je remafstand aanzienlijk langer. Belangrijk dus, dat je afgesleten banden op tijd laat vervangen.

Hoe kijk je zelf de profieldiepte na?

Met behulp van een profieldieptemeter kan je eenvoudig de exacte diepte van de groeven checken:

  1. Parkeer je auto op een egale ondergrond.
  2. Draai de banden van je auto, zodat het deel dat contact heeft met de weg (het loopvlak) goed zichtbaar is.
  3. Gebruik de profieldieptemeter op verschillende plaatsen in dezelfde groef en lees de profieldiepte af.

Je kan ook steeds de slijtage-indicator van je van je band controleren. Komt deze overeen met het profiel? Dan is hij aan vervanging toe.

Wanneer zijn je banden precies versleten?

Nieuwe banden hebben een standaard profieldiepte van 8 millimeter. De wettelijk verplichte minimumdiepte bedraagt 1,6 millimeter, maar om veiligheidsrisico’s te voorkomen, raden we aan om je banden te vervangen zodra de diepte minder dan 3 millimeter bedraagt. Winterbanden kan je best al bij 4 millimeter laten vervangen. Ook belangrijk, is het verschil tussen je banden onderling. Dat mag nooit groter zijn dan 3 millimeter.

Banden-Pneus

Enkele cijfers ter illustratie: op een nat wegdek kan je remafstand bij 1,6 millimeter profieldiepte maar liefst 50 meter langer zijn dan bij nieuwe banden met 8 millimeter. Een wereld van verschil dus!

Banden vervangen, een lastige klus? Helemaal niet!

Wie denkt dat een band vervangen een lastig karwei is, heeft het mis. Door deze stappen te volgen, kan iedereen het. Controleer wel eerst even of je een krik en een kruissleutel hebt.

  1. Plaats je wagen op een veilige plek. Zet ‘m in de eerste versnelling trek de handrem op.
  2. Haal de plastic dopjes van de bouten en gebruik de kruissleutel om ze (in tegenwijzerzin) los te draaien. De wielbouten enkel losdraaien en niet uitdraaien zolang de auto met zijn wielen op de grond staat.
  3. Plaats de krik op de daarvoor voorziene plaats, vlak bij het wiel dat je gaat vervangen. Krik de wagen nu omhoog, tot het wiel de grond niet meer raakt.
  4. Draai de bouten met behulp van de kruissleutel helemaal uit het wiel.
  5. Neem het wiel eruit, met je beide handen. Plaats je reservewiel en draai de bouten (in wijzerzin) wat aan.
  6. Krik de wagen weer omlaag. Wanneer het nieuwe wiel de grond raakt, kan je de bouten verder vastdraaien. Haal de krik weg en je bent klaar om je reis verder te zetten!

Wie winter zegt, zegt... winterbanden!

WinterbandenVan zodra de temperatuur onder de 7°C zakt, is het aangeraden om winterbanden te gebruiken. In heel wat landen zijn ze dan zelfs verplicht. Want ook als het niet sneeuwt of vriest, bieden winterbanden een belangrijk voordeel tegenover gewone zomerbanden. Hun rubber is zo samengesteld dat ze in koude omstandigheden zacht en elastisch blijven, waardoor je zeker bent van voldoende grip op een glad wegdek.

In het Opel Bandenhotel kan je tijdens de wintermaanden je zomerbanden veilig onderbrengen, en vice versa.

Heb je nog twijfels of vragen over de banden van je Opel? Neem dan contact op met een Opel dealer in je buurt.