De gloednieuwe Opel Insignia.In maart: wereldpremière op het autosalon van Genève 2017.

Insignia-GS1

De nieuwe Opel Insignia Grand Sport zit momenteel in de laatste ontwikkelingsfase. Hoewel de volgende generatie van Opels vlaggenschip zijn elegantie nog camoufleert tegen al te nieuwsgierige blikken, is de nieuwe grandeur van de vijfdeurs berline al duidelijk waar te nemen. De Opel Insignia Grand Sport is gebaseerd op een volstrekt nieuwe architectuur en heeft een beduidend langere wielbasis (meer dan negen centimeter langer). Maar dankzij aanzienlijk kortere overhangen aan de voor- en achterkant is hij maar 5,5 centimeter langer dan zijn voorganger. De één centimeter grotere spoorbreedte en drie centimeter lagere daklijn benadrukken het sportieve silhouet van de Insignia Grand Sport. Dankzij de gewijzigde verhoudingen ziet de volgende generatie van Opels vlaggenschip er atletischer en aantrekkelijker uit dan ooit. Toch ziet de Insignia Grand Sport er niet alleen atletischer uit, hij is ook gewoon sportiever. Efficiënt ruimtegebruik en gewichtsverlies waren prioritair voor de ingenieurs: door lichte materialen te gebruiken, slaagden zij erin het model van de nieuwe generatie met 175 kilogram af te slanken. Door een geoptimaliseerde ruimtebenutting (‘packaging’) is het interieur ruimer en uiteraard is er heel wat spitstechnologie aan boord.

“De naam Opel Insignia Grand Sport zegt alles. Hij weerspiegelt zowel de efficiënte dynamiek van een Monza Concept als onze trots over de Opel-klassiekers Kapitän, Admiral en Diplomat”, zegt Opel Group CEO Dr. Karl-Thomas Neumann. “Ons toekomstige vlaggenschip vertegenwoordigt een nieuwe dimensie – elegantie, lichtheid en sportiviteit vloeien samen tot een uiterst aantrekkelijke combinatie.”

Met de nieuwe Insignia Grand Sport start het bedrijf een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van zijn topmodellen. In 2008 luidde zijn voorganger een nieuw tijdperk in voor Opel op het vlak van ontwikkeling en design. Hij was zeer succesvol bij het publiek, want tot op vandaag zijn er meer dan 900.000 Insignia's verkocht. Bovendien was hij ‘Auto van het Jaar’ in 2009. Tijdens het IAA van 2013 blikte Opel vooruit op de toekomst van de auto met de visionaire Monza Concept Study: licht, atletisch, efficiënt en met hoogstaander connectiviteit. Kortom, de definitie van alle toekomstige Opel-modellen. De nieuwe Astra, die meteen werd uitgeroepen tot ‘Auto van het Jaar 2016’, ligt volledig in de lijn van deze filosofie. Met de Insignia Grand Sport lanceert Opel opnieuw een potentieel succesvol model dat volledig aan deze standaarden voldoet.

Insignia-GS2

De Insignia Grand Sport zet op een consistente manier de aanpak verder die Opel startte in de compacte klasse met de jongste generatie Astra’s, en tilt die nu naar een hoger niveau. De nieuwkomer is ietsje groter dan de huidige Insignia wat buitenafmetingen betreft en dit vertaalt zich in aanzienlijk meer ruimte binnenin. Hij belandt daardoor in een hogere divisie wat betreft grootte, ruimte en comfort. Hoewel innovatieve technologie de rode draad vormt voor de ambitieuze standaarden van de toekomstige topmodellen van Opel, blijft het bedrijf trouw aan zijn filosofie: mobiliteit en toonaangevende ontwikkelingen moeten betaalbaar blijven en toegankelijk voor een breed publiek. De Insignia Grand Sport vertegenwoordigt zo het stijlvolle alternatief voor aanzienlijk duurdere auto’s.

De officiële wereldpremière van de Opel Insignia Grand Sport is voorzien voor maart 2017 tijdens het Autosalon van Genève.