Ampera-e schittert op het Autosalon van Parijs.Wereldpremière: Opel Ampera-e met meer dan 500 kilometer elektrisch rijbereik.

Ampera-e-press1

Opel-CEO Dr. Karl-Thomas Neumann heeft vandaag de revolutionaire Opel Ampera-e onthuld op de ‘Mondial de l’Automobile. De ster van het salon biedt een rijbereik van meer dan 500 NEDC-kilometers (elektrisch rijbereik gemeten volgens de New European Drive Cycle in kilometers: > 500 km, voorlopig cijfer), wat minstens 100 kilometer meer is dan zijn naaste, reeds gecommercialiseerde concurrent in het segment. In het teken van het hoofdthema – duurzame mobiliteit – is de Opel-stand voor de gelegenheid omgevormd tot een groene stadsjungle.

Tijdens zijn toespraak op de persconferentie van Opel zei Dr. Neumann: “Dit is onze gloednieuwe Opel Ampera-e! ‘Das Elektroauto!’ De elektrische auto voor iedereen! De Ampera-e geeft een nieuwe betekenis aan elektromobiliteit door het voornaamste obstakel uit de weg te ruimen: het rijbereik. Gebaseerd op een aantal voorafgaande NEDC-testen kan het voertuig ruim 500 kilometer afleggen met een volle batterij. En wanneer klanten moeten ‘bijtanken’, volstaat 30 minuten opladen in een openbaar laadstation om het rijbereik met bijna 150 kilometer te vergroten[1]. In de loop van de eerste helft van volgend jaar zullen we de auto introduceren in Europa.”

Als bewijs voor het rijbereik onthulde Dr. Neumann tijdens de persconferentie ook dat een Ampera-e vorig weekend van Londen naar Parijs reed (417 kilometer op de weg) met slechts één batterijlading. De batterijen waren zelfs niet leeg toen de auto aankwam op de locatie van het Autosalon van Parijs. Volgens de boordcomputer kon hij nog 80 kilometer rijden, wat aantoont dat de Ampera-e in het dagelijkse verkeer een rijbereik van ongeveer 500 kilometer kan halen.

Ampera-e-press2

Als aanvulling op de verschillende rijbereikmetingen, de rit van Londen naar Parijs en de NEDC-testen, testte Opel de Ampera-e ook uit (via een verkorte procedure) volgens het snelheidsprofiel gedefinieerd in de strengere WLTP-rijcyclus (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure). Ook hier doet de auto het goed: op basis van deze ontwikkelingstest schatten de ingenieurs dat het gecombineerde rijbereik volgens de WLTP meer dan 380 kilometer bedraagt. Uiteraard zal het rijbereik in het dagelijkse gebruik variëren en afhangen van het persoonlijke rijgedrag en externe factoren.

Naast zijn hoogwaardige aandrijfsysteem heeft de Ampera-e ook een intelligent totaalconcept: dankzij het efficiënt benutten van de ruimte onder de vloer voor het plaatsen van de batterijen, is het interieur ruim, met comfortabele zitplaatsen voor vijf passagiers en een kofferruimte die vergelijkbaar is met die van een vijfdeursauto uit de compacte klasse.

Executive Chief Engineer Pamela Fletcher gaf hierover wat meer uitleg in Parijs: “De batterijen helpen met hun vormgeving en plaatsing om deze indrukwekkende binnen­ruimte te realiseren. Bovendien maken ze ook integraal deel uit van de structuur van het voertuig. Zo dragen ze bij tot de torsiestijfheid, een laag zwaartepunt, aanrijbeveiliging en gewichtsbeperking.”