Opel geeft blik op de toekomst.Volgende stap in merkevolutie.

Merkevolutie

  • Duits, toegankelijk, spannend: merkconcept illustreert bijgestelde Opel-waarden
  • Nieuwe ‘Germanness’: open voor de wereld, ‘menschlich’, klantgericht
  • Krachtig en puur design: emotioneel en zelfverzekerd, helder en intuïtief
  • Kompas voor de toekomst: zelfbewuste, nieuwe identiteit voor voorpartij, met focus op merkembleem

 

Opel werkt hard om een uiterst efficiënt automobielbedrijf te worden binnen Groupe PSA. Dat kondigde Opel CEO Michael Lohscheller in november vorig jaar al aan tijdens de presentatie van het strategische plan PACE!. Maar het merk wenst ook zijn profiel te verduidelijken en te versterken. Een merkconceptwagen, die momenteel ontwikkeld wordt in de designstudio, zal nog voor het einde van het jaar tonen welke richting Opel uitgaat.

“PACE! is ons kompas naar een duurzame en succesvolle toekomst voor Opel”, zegt Michael Lohscheller. “Naast het verhogen van de winstgevendheid en efficiëntie, omvat PACE! ook het versterken van het Opel-merk. Ik heb daarom mijn teams de opdracht gegeven om het profiel van Opel aan te scherpen en een conceptwagen te ontwikkelen die aangeeft welke richting we nastreven.”

Duits, toegankelijk, spannend – het zijn drie merkwaarden die in het DNA van elk Opel-model en -initiatief zitten. Dat zal in de toekomst niet anders zijn. De afgelopen maanden hebben Opels design-, marketing- en engineeringteams onderzocht hoe ze deze waarden beter kunnen uitdrukken in het design, de technologie en de essentie van de Opel-voertuigen, en in de manier waarop het bedrijf zijn klanten benadert. Het team rond Vice President Design Mark Adams heeft Opels designfilosofie herbekeken en is van plan een significante bijsturing toe te passen op de toekomstige bestsellers van Rüsselsheim. Een eerste blik op wat de toekomst in petto heeft en hoe de Opel-modellen er rond 2025 zullen uitzien, wordt nu onthuld. Alhoewel het voertuig nog verborgen is onder een doek, zijn reeds wezenlijke details te herkennen.

Een van de elementen die het designteam naar een nieuw niveau wensten te brengen, was hoe nieuwe, moderne ‘Germanness’ in toekomstige producten tot uiting kan komen, zodat het merkprofiel scherper wordt. “Die nieuwe ‘Germanness’ betekent dat we onszelf niet alleen definiëren op basis van traditionele Duitse waarden. Uiteraard blijven uitmuntende engineering, technische innovatie en onberispelijke kwaliteit belangrijk voor ons. Toch is het moderne Duitsland veel meer dan dat. We staan open voor de wereld, hebben een open geest en geven echt om mensen. In het Duits wordt deze houding ‘menschlich’ (menselijk) genoemd. Onze klanten, waar ze ook wonen of vandaan komen, zijn onze richtlijn en ons kompas bij alles wat we doen”, verduidelijkt Adams.

Twee essentiële pijlers van Opels toekomstige designfilosofie vloeien direct voort uit deze uitdrukking van nieuwe ‘Germanness’: ‘krachtig’ en ‘puur’. “Opel kiest voor een emotionele, sculpturale en zelfverzekerde vormgeving. Wij creëren boeiende, opvallende ontwerpen. Dat vatten we samen met de term krachtig. Daarnaast, als tweede sleutelelement, is Duits design ook helder, intuïtief en gefocust op het essentiële. Dat zit allemaal in de term puur”, vertelt Adams. Vorige iconische ontwerpen uit Opels verleden houden duidelijk verband met deze kenmerken. Een van de meest verbluffende voorbeelden van dit ‘krachtige’ en ‘pure’ principe is de Opel CD, die het internationale publiek op zijn hand kreeg tijdens zijn wereldpremière op het Autosalon van Frankfurt in 1969.

Dezelfde kernelementen zijn ook duidelijk te zien in het meest recente geesteskind van het Rüsselsheim Design Centre, de GT Concept, die door de critici enthousiast ontvangen werd. “Sterke verhoudingen, eenvoudige maar sculpturale oppervlakken, krachtige lijnen en een beperkt aantal, zeer goed doordachte details – de ‘Merkconcept 2018’-studie waar we nu aan werken, bouwt verder op de principes die we verkenden met de GT Concept. Er zit een duidelijke continuïteit en samenhang in de manier waarop we de waarden van Opel tot uitdrukking brengen. We gaan nu alleen enkele stappen verder, timmerend aan de structuur van Opels toekomstige gezicht. Dit alles komt samen in het zogenaamde Opel-kompas”, legt Adams uit. Het Opel-kompas organiseert de designelementen van Opels toekomstige vooraanzicht rond twee sterke assen, die elkaar kruisen in het merkembleem, dat meer dan ooit het brandpunt wordt. De vouwlijn in het midden van de motorkap stelt de verticale as voor. Deze wordt krachtiger en zuiverder in de uitvoering. De horizontale as is terug te vinden in de typische vleugelvormige daglichten, die op alle toekomstige voertuigen van Opel verder versterkt en ontwikkeld zullen worden.

De ‘Merkconcept 2018’-studie, die nog voor het einde van het jaar onthuld wordt, zal als eerste voertuig het toekomstige gezicht van Opel tonen, ontworpen volgens de principes van het Opel-kompas.